Variklio techninės savybės daugeliui vairuotojų atrodo kaip sudėtingi terminai, bet suprasti pagrindinius parametrus verta kiekvienam. Vieni svarbiausių – variklio suspaudimo laipsnis (Compression Ratio, CR) ir variklio darbinis tūris. Šie rodikliai tiesiogiai įtakoja automobilio galią, degalų sąnaudas ir variklio efektyvumą.
Kas yra variklio suspaudimo laipsnis?
Variklio suspaudimo laipsnis (CR) – tai santykis, kuris parodo, kiek kartų suspaudžiamas degiųjų dujų mišinys variklio cilindre prieš uždegimą. Paprastai tariant, tai – dviejų tūrių santykis:
Visas tūris, kai stūmoklis yra apatiniame taške (TDP – apatinis negyvas taškas),
Ir tūris, kai stūmoklis yra viršutiniame taške (VDP – viršutinis negyvas taškas).
Suspaudimo laipsnio formulė: CR = (Vc + Vd) / Vc
Kur:
CR – suspaudimo laipsnis (Compression Ratio);
Vd – darbinis tūris (cilindro tūris nuo TDP iki VDP);
Vc – kamerinis tūris (tūris virš stūmoklio, kai jis VDP – viršutiniame negyvame taške).
Kaip apskaičiuoti darbinį tūrį?
Variklio darbinis tūris – tai visų cilindrų bendras tūris, kuriame vyksta degimo procesas. Dažniausiai matuojamas kubiniais centimetrais (cm³) arba litrais (l).
Darbinio tūrio formulė vienam cilindrui:
Vd = π / 4 × D² × S
Kur:
D – cilindro diametras (mm);
S – stūmoklio eiga (mm).
Jei norite sužinoti viso variklio darbinį tūrį, dauginkite šį skaičių iš cilindrų skaičiaus (n):
Vvariklio = Vd × n
Kodėl svarbus suspaudimo laipsnis?
Didelis suspaudimo laipsnis reiškia efektyvesnį degalų panaudojimą, didesnę galią, tačiau reikia kokybiškesnio kuro (aukštesnio oktaninio skaičiaus). Mažas suspaudimo laipsnis leidžia naudoti žemesnio oktaninio skaičiaus kurą, tačiau variklis bus mažiau efektyvus.
Pavyzdžiai:
Dyzeliniai varikliai: CR dažnai 16:1 – 22:1
Benzininiai varikliai: CR dažniausiai 8:1 – 12:1
Praktinis pavyzdys
Tarkime, turime 4 cilindrų variklį, kiekvieno cilindro diametras (D) yra 80 mm, stūmoklio eiga (S) – 86 mm.
Apskaičiuojame vieno cilindro darbinį tūrį:
Vd = π/4 × 80² × 86 = 432,318 mm³ = 432,3 cm³
Viso variklio darbinis tūris:
Vvariklio = 432,3 × 4 = 1 729,2 cm³ ≈ 1,7 l
Tarkime, kamerinis tūris Vc = 45 cm³.
Tuomet suspaudimo laipsnis:
CR = (432,3 + 45) / 45 ≈ 10,6
ApibendrinimasSuspaudimo laipsnis – variklio efektyvumo rodiklis, turintis įtakos galiai, kuro sąnaudoms ir kokybei.
Darbinis tūris – pagrindinis variklio dydžio parametras, nurodantis, kiek oro ir kuro variklis gali sudeginti per ciklą.
Formulės:
CR = (Vd + Vc) / Vc
Vd = π / 4 × D² × S
Teisingai apskaičiuotas suspaudimo laipsnis ir darbinis tūris padeda geriau suprasti, kokio tipo kurą naudoti ir ko tikėtis iš variklio!
Dažniausi klausimai apie suspaudimo laipsnį
- Ar galima padidinti suspaudimo laipsnį?
- Taip, bet reikės naudoti aukštesnio oktaninio skaičiaus kurą ir pasirūpinti variklio komponentų patvarumu.
- Ar didesnis suspaudimo laipsnis visada geriau?
- Ne visada. Nuo suspaudimo laipsnio priklauso ir kuro pasirinkimas, variklio ilgaamžiškumas.
- Kaip sužinoti savo variklio suspaudimo laipsnį?
- Jį nurodo gamintojas variklio specifikacijose.